Článek k renovaci škody 1000 MB  


     Renovace Škody 1000 MB

V lednu roku 2013 mi k mým kulatinám manželka nadělila dárek Škodu  1000MB a s úsměvem řekla, Toužil si po ní tak jsem zvědavá, co s embéčkem uděláš, a já po dlouhém a dlouhém váhání rozhodl embéčko renovovat.

Každý den ráno koukal z okna a těšil se na jaro, abych mohl začít autíčko opravovat. Mám jen malou garáž a v té se dělat nedá je tak akorát na uložení dílu z rozebraného auta, budu muset auto renovovat venku.

V Březnu se oteplilo a já mohl začít s renovací, ale hlavně si embéčko řádně prohlédnout. Po důkladné prohlídce se zjistilo, že renovace bude náročná.  Koroze je skoro všude i tam kde by být nemusela.

Embéčko jsem začal postupně rozebírat. Odstranil blatníky, dveře, kapoty, pření nápravu, motor, převodovku, poloosy, skla a tak to šlo dál, až zůstal holý skelet, ale nato jak je auto staré rozebírání dopadlo dobře. Pár šroubu jsem utrhl, i když bylo vše stříkáno olejem, ale stáří je stáří co na to říct. Sundané díly se ukládali do garáže a čekali na opravu. Zůstal holý skelet.

K vyvaření skeletu jsem zavolal kamaráda, který auta vyvařuje. Mrknul na skelet pak na mně a ptal se, jestli si dělám srandu. Odhadovaná doba asi dva měsíce a cena za vyvaření cca 20 000 polkl jsem. Zkusím si auto vyvařit sám. Nejdříve se skelet musel zbavit veškerých barev, olejových tmelů, všelijakých nátěrů a asfaltu prostě všeho co lidé za tu dobu na auto nanesli. Něco šlo odstranit odstraňovačem barev něco špachtlí a horkovzdušnou pistolí něco drátěným kartáčem a co se odstranit nepovedlo, nakonec vzala bruska s kotoučem na barvy. Po odstranění zůstal čistý skelet a objevili se další a další díry.

 Přes internet jsem objednal svařovací soupravu, CO a pomalu se naučil svařovat. Po týdnu zkoušení začal vyvařovat skelet, i když jsem si chvílemi připadal jak v pohádce A JE TO ale pomaloučku jsem to zvládal. Nejprve se začalo s uchycením předních blatníku.  Vyřezat veškeré rezavé místa a nahradit novým plechem, bylo to obtížné, ale nakonec to dopadlo dobře, až na vaničku tu jsem také vyvařil, ale nakonec vyříznul, byla hodně rezavá a já měl strach, aby koroze znovu nevystoupila tak jsem udělal novou. Při vyvařování jsem postupoval takto. Rezavé místo jsem vyřízl úhlovou bruskou a vyříznutý kus položil na plech a obkreslil obkreslený kus jsem vyřízl a přivařil na původní místo a tak jsem postupoval i u podlahy.  Nejhorší bylo, když se odstranily staré prahy. Zadní díly prahů a mezipraží bylo zkorodované a nejen to, ale koroze zasahovala, až do míst kde jsou uložené poloosy tak se vyřízli cele kusy. Měl jsem štěstí a sehnal jsem staré kusy podlahy bez koroze tak jsem je vyříznul stejně jak vyříznuté kusy na mým autě a navařil místo mých, byla to fuška, ale podařilo se. Navařil jsem nové prahy a museli se vyřezat i díry v podlaze a v zadních nosnících a nahradit novým plechem. K vyvařování  jsem používal  jedničku plech. Nakonec se museli vyvařit dírky pod gumy kolem skel. Postupně se vše kytovalo, brousilo a natíralo základní barvou a kytem od firmy dinitrol barva je dražší ale měla by vydržet. Takto jsem pokračoval, až do podzimu 2013 do prvních mrazíku, pak se skelet zazimoval a přikryl plachtou. V zimě byli práce ve studené garáži.  Udělala se GO poloosy, přední nápravy, přetěsnila převodovka, motor rozebral, vyčistil a poskládal, dynamo, startér, rozdělovač, světla atd. Těším se na jaro, abych mohl pokračovat a embéčko dodělat.

V Březnu 1014 se začalo oteplovat a začali práce na autě nejprve kapoty zadní ušla ale,přední se musela opravit vyřezal se předek kapoty a vyvařil pak vyvařit dveře spodky dveří se odřízly a udělali nové a blatníky přední se nedali použít vůbec ale sehnali se trošku lepší i když v právem byl předělávaný jiný otvor na nalévaní  benzínu. Oba byli bez vrchního lemu na hliníkovou lištu, tak že otvor na benzín se zavařil,zhotovilo originální nalévaní a navařili nové lemy na lišty. Tak to pokračovalo, až bylo skoro vše připraveno na finále.

V polovině Května byla další otázka kdo, a kde auto nastříká. Nastal problém, který se musel řešit. Nikdo do toho nechtěl jit, proto že se auto muselo stříkat venku na zahradě. Manželka mi sdělila, když sis to vyvařil tak si to i nastříkej a já se toho chytil. Koupil si pistol, kompresor a učil se stříkat, nejprve jsem používal zhotovenou fixírkou, pak jsem přešel na pistol tak že jsem cele auto nastříkal znovu základem, základem se stříkacím tmelem a pak plničem.  Co dál, kde střiknout auto do barvy, aby na nástřik nenapadal bordel. Dostal jsem nápad koupil za pár korun starší párty stan auto přestěhoval pod stan a začal brousit plnič a teď další problém jakou auto bude mít barvu. Sháněl jsem na netu podle roku výroby 1967 barvu jakou auto mohlo mít. Na internetu bylo 5 barev v tomto roce, napsal jsem čísla. Sháněl někoho, kdo mi barvu namíchá.  V některých prodejnách neměli již staré čísla barev podle čeho mi barvu namíchat, ale v jedné prodejně mi z těch 5 barev tu jedinou namíchali. Namíchali nám barvu, co se nám nejvíc líbila. Tak že barva by byla tak že se mohlo začít auto stříkat. Nenastříkal jsem auto jak v auto servise, ale dá se říct, že se to povedlo nastříkat dost dobře ale co je to staré embéčko a nám i známým se nástřik líbí.

V polovině června jsem začal embéčko skládat to již byla jiná práce, která se moc hezky dělala a auto dostávalo svoji krásu, ale když jsem psal o problémech byl i tady sehnat gumy kolem oken všelijaké průchodky a gumičky. Musel jsem zhotovit i novou elektriku trvalo mi týden, než jsem ji vyrobil, natáhl a vyzkoušel, aby vše fungovalo. Auto jsem na 90% poskládal a v září přemístil do garáže. Musím sehnat ještě nějaké náhradní díly, které přes zimu budou levnější. Koupím nové letní gumy a v dubnu STK, pak vyrazíme na výlety.

Na autíčku jsem zatím strávil cca 2500 hodin. Každý šroubek a matičku, držel v ruce a očistil nebo vyměnil. Cenově cca 50 000kč je to dost ale peněz nelituji. Kdo nevyzkouší  neuvěří jaký je to pocit. Když, vám pod rukama vyrůstá ze starého šrotu krásné autíčko, které bude zase sloužit spoustu let.

Stránku jsem vytvořil pro ty, kdo, by si strašně rádi zrenovovali nějakého veterána, ale nevěří si, že by to mohli zvládnout. Naučit se dá vše jen chtít. Nejsem automechanik, autokarosář a ani autolakýrník a i já v 50 jsem se to naučil a dá se říct, že jsem to zvládl, JJJ. Nafotil jsem pár fotek, kdybyste měli zájem se na renovaci podívat.


SEO

Kontakt

moje-1000MB mirecekm@seznam.cz